torsdag, maj 12

Sommerdrik... eller helårsdrik.

Jeg har alt for længe savnet et alternativ til diverse safter og sodavand, der bare ikke på nogen måde er gode eller sunde at drikke og også til det almindelige postevand, som har en tendens til at strande i mit glas og stå og blive støvet og kedeligt, fordi jeg glemmer at drikke det.

Nu er det lykkedes mig at finde på et alternativ, der både er sundt og som smager godt, så det skal deles:


Til en 1 liters kande skal du bruge:

1 l koldt vand
2 breve pebermyntete - eller 2 ss pebermynte i løsvægt
2 ss skåren lakridsrod.

Læg teen i kanden og hæld vand på.

Dæk kanden med film og stil den i køleskabet i 30-45 minutter, så er den drikkeklar.

Når du har taget 2/3 dele af teen, kan du fylde kanden op med vand igen. Det kan gentages op til 3 gange (du kan nemt smage det, når du har "presset citronen" for meget), så der i alt bliver 3 l te ud af dine anstrengelser.

Synes du, teen er for sød, tilsætter du bare mere pebermynte og mindre lakridsrod, det er helt op til dig selv.


Erstatter du pebermynten med grøn te, bliver det en super morgendrik, der både virker rensende og som kvikker pga. koffeinen i teen. Og så smager det forbløffende godt med eller uden is i.

2-3 glas af det om morgenen giver en rigtig god start.

2 kommentarer:

Mia Folkmann sagde ...

Jeg har tit lavet te på mine pebermynteblade fra haven, men jeg har aldrig prøvet at tilsætte hverken grøn te eller lakridsrod. Det må prøves - det lyder som en vældig god idé... ;-)

queserasera sagde ...

@Mia:I betragtning af, at jeg har været "colaholiker" i de sidste 18 år, så er jeg selv forbløffet over, at jeg nu faktisk foretrækker et glas af en af disse teer.

Jeg kan varmt anbefale dem og jeg glæder mig til evt. at høre om de kombinationer, du finder på og vil anbefale.

:-D