søndag, februar 26

Uge 8 - Cooler end de flest'

I denne uge er der kun ét emne på dagsordenen, men dét har til gengæld også fyldt i flere uger. Faktisk i stort set hele den måned, der er gået siden en ven spurgte, hvad jeg syntes om Niels Hausgaard. Grunden til spørgsmålet var, at han sad inde med to billetter til Hausgaards nye show ”Love Babe” i Fredericia d. 23. februar (det var i torsdags, hvis nogen skulle være i tvivl ;-)) og var noget i tvivl om, hvorvidt han skulle forsøge at sælge dem eller om han mon kunne nå at finde en anden, der kunne se det med ham.

”Tø hø!” som Hausgaard siger.

Dét kunne jeg da godt lige afklare for ham: Den dag kunne jeg godt… og havde det været en – stort set - hvilken som helst anden aften, havde jeg også kunnet. Jeg har nemlig set ham live før et par gange eller 3 i Sønderborg og vidste derfor, at dét var en oplevelse, der var værd at gentage.

Og jeg blev ikke skuffet.

Selvom min torsdag godt nok var mat i koderne og kom mere end langsomt fra start, blev det en rigtig god dag. Jeg havde påtaget mig at lave mad og det skulle være GOD mad, for det kræver altså kvalificeret krudt og kalorier at kunne holde ud, når Niels Hausgaard ruller sig veloplagt ud i 2 gange 1½ time. Der rækker 2 halve med ost altså bare hverken til det ene eller det andet, så den stod på kamsteg, champignonflødesovs, Hasselbackkartofler og en salat af tomat, løg og avocado.

Showet skulle begynde kl. 19.30 og da ingen af os er stedkendte i Fredericia tog vi af sted i god tid. Det var nu slet ikke noget problem, vejen fandt nærmest sig selv og vi var der i fin tid.

Jeg kom bevæbnet til tænderne med notesbog og kamera og troede, jeg kunne nå at fange bare nogle nøgle ord og et par billeder undervejs, men enten er min hukommelse gået helt tabt i demens på det punkt eller også er det bare forskelligt fra sted til sted, om der er lys tændt eller ej under showet. Her var det i hvert fald slukket på den der ”Jamen her er jo bælgmørkt, for hulen da!”-agtige måde, så jeg måtte i gang med at huske så godt jeg kunne dagen efter og se, hvor mange nøgleord, jeg kunne nå at fange, for jeg har opdaget fra f.eks. rejser, at har jeg bare lige fået fat i dét, så der det meget nemmere at huske senere hen – når man f.eks. skal blogge.

Og der VAR meget. Det kan godt være, Hausgaard er jyde og dermed ikke snakker nær så hurtigt som f.eks. københavnere – dét fik vi også lige nogle lune betragtninger over undervejs – men han kan godt nok nå vidt omkring på hen ved 3 timer.

Han havde blandt andet hugget Bruce Springsteens ”Tougher than the Rest” som i den danske version kom til at hedde "Cooler end de flest'". Dét krævede dog ledsagelse af ikke bare Signe Svendsen men også af en japansk rytmeboks, som han ikke var helt gode venner med… ikke mindst fordi den holdt et tempo, der sikkert har været noget mere ”københavnsk” end Hausgaards guitar og stemme normalt er udsat for, men det gik jo forrygende trods hans små hip til maskineriet om stabilitet og regelmæssighed.

Regeringen fik også et par hilsner med undervejs, men hvordan skulle det også kunne være anderledes. De fik ikke helt så mange eller helt så drøje hug som den tidligere regering, men som han selv meldte ud, så ville han være efter den til enhver tid siddende regering og således også denne……. Lige så snart de meldte ud, hvad det egentlig var, de ville.

Men hvor gerne jeg end ville, så er der godt nok ikke meget, jeg kan gore for at dele min oplevelse med jer, for noter og så videre til trods, så KAN Hausgaard bare ikke refereres på en givende måde. Man er bare nødt til at have været der selv.

Og det var jeg.

Heldigvis.

Jeg har dog fundet denne sang på YouTube, som han åbnede showet med:

http://www.youtube.com/watch?v=VHyqabfF3JE

Ingen kommentarer: