mandag, februar 8

Der er noget i luften, jeg ved ikke hvad...

Findes der mon noget, der er bedre end en god duft??? Hvis du spørger mig, så gør der. Ved sidste optællling i min duftæske fandt jeg nemlig knapt 10 forskellige. For nogle år siden dukkede begrebet 'duftgarderobe' op i en bog, jeg var ved at læse og siden har jeg af og til tænkt på, hvad der mon ligger i dét. Og hvordan og hvornår er en duftgarderobe bedst? Hvad skal den indeholde, for at være dækkende til de situationer, hvor jeg almindeligvis bruger duft?

Bogen, jeg på det tidspunkt læste, har jeg glemt titlen på, men den var inde på, at der er stor forskel på en dufts anvendelighed og klædelighed: om sommeren er det bedst med lette dufte - og solbader man, skal den være uden alkohol. Ellers skal man bruge den, hvor solen ikke 'kan se', fordi man ellers risikerer skjolder på huden. Om vinteren kan man derimod bruge dufte, der er lidt tungere og til f.eks. aftenbrug kan man også bruge dufte, der er lidt sødere og kraftigere. Dermed ikke sagt, at man kan bruge mere duft end ellers. Det er duftens karakter ikke mængden, der kan leges med.

Min duftgarderobe indholder altså et par meget lette dufte, et par dufte, der er oliebaserede - så er jeg både ude over det med om solen kan nå og de kan bruges umiddelbart før, jeg skal møde nogen, fordi de ikke har den der undertone af alkohol til at starte med - et par markante dufte, jeg bruger i vintersæsonen, et par sødere og mere krydrede dufte og en enkelt aftenduft. Fordelen ved at have sådan et udvalg er ikke bare, at jeg er 'klædt på' til et stort udvalg af situationer, jeg undgår også at blive immun overfor min duft, hvilket ofte fører til, at man kommer til at overdosere med tiden.

Jo mere, jeg har tænkt over det, des mere er jeg også blevet bevidst om, at jeg dels nyder at bruge en god parfume og dels har jeg opdaget, at jeg tilgengæld tager afstand fra duft i stort set alt andet, jeg bruger: Mit vaskepulver, min hudplejeserie, deodorant og shampoo mv. skal være så duftfri som muligt. Kun min bodyshampoo og bodylotion må dufte lidt, men duften skal være så flygtig som muligt, så det kun er i selve oplevelsen i f.eks. badet, at jeg nyder godt af duftmolekylerne, der rammer min næste og bidrager til badeoplevelsen. Jeg vil gerne være fri for, at den sætter sig på min hud og dermed 'forurener' den duft, jeg har valgt at bruge den pågældende dag.

I mit hjem har jeg også valgt duft fra. Der findes efterhånden et enormt udvalg af rumparfumer og andet, der kan parfumere os herfra og til evigheden eller bare lige ind i en forrygende hovedpine eller allergi og jeg kan ikke se berettigelsen i den slags produkter. Duften af luften er da en gave i sig selv og er sikkert i høj grad med til at bidrage til, at jeg nyder, når der så lige kommer et strejf af en god duft forbi, hvad enten, det er min egen parfume, en andens, om det er duften af f.eks. frisk gran, hjemmebagte boller eller noget helt femte.

I stedet bruger jeg æteriske olier, når situationen indbyder til det: føler jeg mig rastløs eller ufokuseret, har jeg en meget, meget behagelig olieblanding, der hedder 'Koncentration' og som på meget få minutter kan give mig roen og fokus igen. Det er en blanding af lavendel, citron og appelsinolie og er en gave fra guderne. Mindst. Derudover bruger jeg gerne et udvalg af olieblandinger, der blandt andet heller 'Happy' eller 'Inspiration', men pebermynteolie blandet med lidt tetræ er også godt til at klare tankerne og peppe mig lidt op, når jeg går død i det, jeg er i gang med.

Hvordan bruger du dufte i hverdagen?

2 kommentarer:

Madame sagde ...

Jeg har det lidt dobbelt med dufte/lugte - i hverdagen bruger jeg dem ikke, men jeg har en aromalampe, hvor jeg holder af ind imellem at bruge appelsinolie. Derimod er min mand meget glad for herredufte, og det er jeg ikke ;-)

queserasera sagde ...

Det lyder som om, det kræver noget 'forhandling' at få den kabale til at gå op.

Dufte er nu også et minefelt, for der er mange, der glad og gerne tager bad i det og som slet ikke evner at vælge en duft, der klæder dem. Sådan noget ved jeg med det samme, for det kan i den grad trigge en migræne for mig.

Jeg er blandt andet derfor blevet ferm til at holde afstand til andre og undgå store menneskemængder og trængsel.