torsdag, februar 11

De 5 kærlighedssprog

Findes der noget bedre end at elske og se den elskede lyse op af glæde og trivsel? Findes der noget bedre end at føle sig elsket sådan helt ned på celleniveau?

Jeg fandt for noget tid siden en side om kærlighedens 5 sprog på her på. Det er lidt synd de ikke er bedre kendt for de kan gøre en kæmpe forskel for rigtig mange og i rigtig mange forskellige situationer. Bogen er helt sikkert værd at læse og den er forlængst oversat til dansk.

Testen kan tages her:


Jeg har selv haft størst glæde af den viden i forholdet til en pige i min omgangskreds. Hun havde en bror på 3 og hvor han var cute, sød og totalt charmerende, var hun altså bare ikke til at holde ud: hun var overgearet, skinger, anmasende og kunne få alt i mig til at stritte af modvilje, hvilket selvfølgelig hurtigt skabte en selvforstærkende spiral, for hun - og jeg - kunne jo se, at der var stor forskel på mine følelser for og behandling af de to rødder. Dét led vi begge under, jeg var jo langt fra stolt af det, jeg gjorde og kunne slet ikke acceptere de konsekvenser, jeg vidste, det ville få for hende på længere sigt.

Situationen var uholdbar!!

Det var faktisk under en snak om kærlighedssprog, den tanke faldt mig ind, at ungerne måske også havde dem?? Ved nærmere eftertanke, kunne jeg se, at 'tøsens' kærlighedssprog var primært gaver, men også fysisk berøring, hvor knægtens primært var kvalitetstid og sekundært verbale anerkendelser. Mens jeg tænkte over hende og hendes kærlighedssprog, dukkede en situation op i min hukommelse: Hun havde kort før villet give mig en ordentlig stak brevpapir og 'skrammel' med Diddl og jeg havde afvist. Jeg kunne virkelig ikke se, hvad jeg skulle med det, så jeg forsøgte at opnå hendes forståelse for, at det var bedre, hun selv beholdt det, for måske ville hun kunne bytte det til noget, hun ikke havde i forvejen...... Hun accepterede, men var tydeligt såret.

Nu gav det pludselig mening og jeg fik en helt anden forståelse af, hvordan hun havde oplevet min afvisning. Det var derfor ikke svært at love mig selv, at den oplevelse ville hun aldrig få igen. Alt, hvad hun siden gav mig, blev hængt op eller gemt og hver gang vi så hinanden, var hun den første, der fik et knus som hun selv fik lov at bryde. Dét kom der en helt anden pige ud af og i løbet af kort tid, var der et godt og solidt venskab imellem os, som vi begge nød.

Knægten fik i forvejen, hvad han havde brug for, så der var ikke den store reaktion hos ham på, at jeg behandlede hende anderledes end før. Så længe jeg fandt tiden til at 'tumle' med ham - vi udkæmpede nogle drabelige kampe, som jeg pr. definition tabte - og i øvrigt var kvik til at fortælle ham, at han var sejest, stærkest og bedst, så var han glad.

Kærlighedssprogene er altså universelt anvendelige og når man får øvelsen, er det langtfra svært at læse ud af ens chefs, venners, søskendes eller andres adfærd og snak og dét er super, for så ved man jo, hvordan man viser sin anerkendelse overfor dem på en facon, der rent faktisk 'går i hjertet' på dem og som sikrer, at de mærker og forstår, at de er værdsat.

4 kommentarer:

Madame sagde ...

Det er utroligt tankevækkkende at læse, Karin, og ikke noget jeg har tænkt over før!

queserasera sagde ...

Det er helt sikkert et godt og brugbart værktøj, der skal og 'bør' spredes i det omfang, jeg kan komme afsted med det.

Godt, du kunne bruge det til noget.

:-D

Ninja sagde ...

Hej! Ett kärleksspråk som innefattar fysisk beröring...i alla fall med vissa. Jag hade lite besvär med danskan där men jag får väl öva mig :)

queserasera sagde ...

Hej Ninja, jo, det kan være en udfordring på et andet sprog. Jeg har det ligesådan, når du beskriver det mere ridetekniske i dine øvelser. Så skal jeg være meget opmærksom for at forstå det rigtigt.

:-D