torsdag, februar 18

Rejsedagbog - torsdag 11/9 2008

Torsdag var oplevelses dag igen. Søster og hendes hold ville til Samaria kløften og det ville Datteren og Kæresten også, så de tog afsted i samlet flok. Jeg havde valgt at tage med mor til Chania, hvor hun havde set, der var nogle museer og andre seværdigheder, hun gerne ville opleve. Jeg havde windowshopping på programmet. Retailtherapy, tak!! Jeg havde godt fået med, at der hernede fandtes en kæmpeudvalg af specielt lædervarer, der var i en helt anden stil – og prisklasse!! – end hjemme og alle mine sanser higede efter at få lov at opleve dem på nært hold. Og så var der alle smykkerne, der også i forbifarten havde fanget min opmærksomhed.

Sådan blev det nu ikke. Da vi sad i bussen til Chania, fik jeg en sms fra Datteren og Kæresten. De havde ikke kunnet komme videre til Samaria fra Chania, så de ville mødes med os. Søster og co. var gået på opdagelse i Chania og ville mødes med os kl. 16. Det trak op til endnu en dag med masser af selskab og gruppebeslutninger.

Da vi havde fundet Datteren og Kæresten og fået hævet penge, var der størst stemning for at få noget at spise først. Der blev voteret om, hvor vi skulle hen, men til mors store fortrydelse. Hun havde en – i øvrigt meget fornuftig ’regel’ om, at hun aldrig tog det samme sted hen to gange, når hun var på rejse, for på den måde fik hun flere forskellige oplevelser med hjem. Den tradition eller retningslinie blev nu sat på standby lige den dag.

Da vi kom derhen, sad der en to danske par ved bordet ved siden af det, vi tog. Der var mange gæster og de havde åbenlyst ventet noget tid, så efter en 10 minutters tid, gjorde de klar til at gå uden at have bestilt. Så var det lige, mor fortalte dem lidt om maden og hvor godt det var og forklarede en del af de lækreste retter for dem. De 4 skiftede mening om at finde et andet sted pga. mors beskrivelser og satte sig igen og kort efter kunne de bestille: 4 hakkebøffer med pommes frites og ketchup!!!!! Lige dér havde jeg godt nok lyst til at annullere deres ordre for dem og sende dem på MacDonalds.

Nå, dem om dét. Vi fik en ny oplevelse af en masse lækre retter og blev igen trakteret med raki, så vi kunne imødegå resten af dagen med den coole attitude, der kommer af spiritus midt på dagen.

Efter, vi havde spist og nydt, så vi næsten ikke kunne trille derfra, var det faktisk allerede tid til at mødes med Søster og co. Vi trissede afsted og nød de små gader i Chania, men der skulle retning og også lidt fart på, hvis vi skulle være ved fontænen til tiden, men vi nåede det.

Der blev konfereret om, hvad vi skulle. Mit hår var i øvrigt ved at være i en slem forfatning, der var hverken frisure eller andet formildende at sige om det, så jeg havde sat mig for, at jeg ville klippes, mor ville se deres marked, der lå i en sjov korsformet bygning og Søster og co. havde også et par ting, de ville. Mens mor og Søster debatterede retning og rækkefølge, koordinering og logistik, blev Kæresten, Datteren og jeg klar over, at vi egentlig meget hellere ville noget, der var langt mindre planlagt. Vi ville bare gå rundt i byen og lade den byde på sine egne oplevelser i lige den rækkefølge, de nu fandt os.

Det kom der en rigtig god tur ud af, vi gik rundt i byen i den del, hvor der lå blotlagte arkæologiske udgravninger over alt, så dem så vi en masse af og prøvede at forestille os, hvordan det havde været dengang, de bygninger – der nu var ruiner - blev bygget og brugt. Vi var også nede omkring havnen, hvor vi så en ret stor stime meget små fisk, der var ved at spise et cigaretskod. Det var rigtig sjovt at se, så det endte med, at vi alle 3 nærmest smed os på kanten af kajen med næserne ude over vandet, mens vi spændt fulgte med i, om de der småfisk virkelig ville spise det skod helt op?? Det ville de og det gjorde de. Vi så et sted, hvor der hang blæksprutter til tørre og vi fandt en plet med en ufattelig smuk udsigt over havet. Billederne i dag er alle fra den tur i byen.











Udover det, fandt vi en gammel moske, der nu var galleri og jeg fik snakket lidt med et par heste, der var spændt for vogne. Den første, jeg flirtede med, var nu et asocialt asen, der bed efter mig, men den anden var både hyggelig og socialt anlagt, så jeg lige et par minutters muleterapi, før vi gik videre.

Da vi mødtes med de andre, var det langsomt men sikkert ved at være klar til at tage hjem igen. Jeg var det nu ikke, så jeg valgte at blive og kigge noget mere. Butikkerne har alle åbent til langt ud på aftenen, så der var mere end tid nok, hvad dét angik. Datteren ville gerne med, så vi sendte alle hjem inkl. Kæresten, der gerne ville ud og løbe en tur, og så gik vi på osetur. Øj, der blev lige hygget igennem med at kigge på tasker, sko, smykker og alle mulige andre tøseting og lur mig, om vi ikke også har fundet tid til en forfriskning eller to.

Aj, hvor det hjalp!! Først fandt vi en lille læderbod, der havde både en taske til mig i sort og rød (til mine "nye" stilletter ;-)) og også en i en fed pink farve og så var der en kuverttaske, der indeholdt 2 små punge. Ideel til en masse ting, men mest til at rejse med, for der var både rum til pas, billetter, og ekstra punge til mønter og fremmed valuta. Og det var uhyggeligt billigt. Jeg kunne have købt mig fattig, men underkastede min ønskebunke en hård behovsanalyse, så jeg kunne bære det derfra.

Datteren købte en enormt sød taske i rød med små sommerfugle, et smykke i smukke citrongule og limegrønne toner i glas og læder og et par sølvørestikker med opalhjerter og sølv. Uh, det var godt og vi var klar til at tage tilbage til de andre.

Da vi kom tilbage, fik vi lidt at spise og kort efter kom Søster med de store unger. Kæresten var faldet i søvn og Yngsteniecen var også blevet puttet, så hun havde et par flasker med og så hyggede vi i køkkenet med ouzo, raki og vin. Undervejs fik vi lige lidt undervisning i, hvordan man bør drikke sin ouzo af mor, vi havde nu ingen respekt for den vistnok autentiske opskrift, hun brugte. Ouzoen – der er en slags anisbrændevin - skal vist blandes med vand, så væsken får udseende som tyndt skummetmælk, men vi mente nu alle, at dét kunne man gøre bedre: Mere ouzo, mindre vand!! Det blev vi også meget sjovere af.

Alt i alt en hyggelig dag og aften. Jeg var godt nok ikke blevet klippet, men Datteren og jeg havde aftalt at tage ind igen dagen efter og få gjort noget ved det, fredag aften skulle jeg nemlig på date med Kæresten og jeg glædede mig.

Ingen kommentarer: