fredag, februar 5

Selvværd kontra velfærd

I dag er der lettelse over hele linien. Jeg var i går på kommunen for at indlevere min ansøgning om boligsikring og skulle samtidig hente et ansøgningsskema til en enkeltydelse iflg. §81. I dag skulle det udfyldes, al dokumentation vedlægges og så skulle det afleveres før kl. 12, så jeg gav mig i kast med det i formiddag, så jeg kunne nå det hele.

Nu ved jeg jo godt selv, jeg ikke stod bagerst i køen, da der blev uddelt hverken intelligens eller sund fornuft, men alligevel gik der ikke ret lang tid med sådan et skema foran mig, før jeg følte mig både dum og skyldig i bedrageri eller i hvert fald i at have intentionen om uretmæssigt at ville tilrane mig både det og det andet. Det er helt utroligt, hvad der bliver brugt af tekst og plads på at udpensle, hvad jeg skal og må og i særdeleshed, hvad jeg under ingen omstændigheder skal eller må foruden alle de konsekvenser, der vil hagle ned over mit hoved, hvis jeg alligevel skulle formaste mig. Samtidig forekommer det mig, at det hele er formuleret på en måde, så enhver får med, at man som udgangspunkt anses for at være bedrageri-aspirant. Til gengæld er der sparet godt og grundigt på klarheden ift. det, der skal stå på skemaet.

Undervejs nåede jeg altså at blive godt og grundigt i tvivl om, hvad jeg skulle skrive hvor og hvordan, så jeg tjekkede lige mine papirer - jeg skal godt nok kun søge en enkeltydelse for denne måned, men skal alligevel aflevere kontoudtog på samtlige de konti, jeg måtte have, 3 måneder tilbage i tiden!! - og endte med at måtte have min bankrådgivers hjælp til noget, der normalt ligger godt og grundigt inden for mine mentale færdigheders rækkevidde.

Heldigvis viste det sig - før jeg fik afleveret noget som helst - at jeg har lavet en regnefejl i forhold til budgetkontoen i og med, at jeg har trukket 3 udgifter fra 2 gange i denne måned. Det betyder, at jeg faktisk har penge nok til at kunne betale mine egne udgifter og spise i denne måned helt uden at skulle stå med hatten i hånden, værdigheden i skraldespanden og indersiden af min privatøkonomi vendt udad til offentlig granskning og fordømmelse hos mig aldeles ubekendte mennesker. Og det helt vilde er, at hvis jeg er meget karrig med kronerne i denne måned, vil der være nok tilovers til næste måned til, at jeg også kan klare mine egne udgifter uden hjælp til den tid.

Mens jeg på egne vegne sender en højlydt takkebøn til Himmels, vil jeg samtidig sende en medfølende tanke til alle dem, der i denne måned ikke slap med skrækken og som bliver nødt til at søge om 'hjælp' fra 'velfærdssystemet'. Personligt kan jeg meget bedre lide at betale til det end jeg kan lide at 'modtage' fra det. Det koster simpelthen for meget i tab af trivsel, selvværd og livsglæde at være modtager i det spil.

Jeg spiller lige
en glad lille sang for mig selv, mens jeg nyder mine chilipasta, det er simpelthen på sin plads med en lille fest!!

6 kommentarer:

Madame sagde ...

Din video Little Wonders må være helt på sin plads - jeg forstår din glæde, Karin! Tillykke med den lille fest og at du slap med skrækken.

queserasera sagde ...

Det er en sang, der ligger bookmarket under favoritter, for den er rigtig som et lille 'renselsesritual', når jeg skal have vibrationerne op igen efter en nedtur.

Rasmine sagde ...

En hilsen fra endnu en skemahader. Ikke blot er en hel del skemaer direkte uforskammede, men det er meget få, der er umiddelbart forståelige for normalt begavede mennesker. Det er mange år siden, at jeg kun har spildt min egen tid på at finde frem til meningen. Hver eneste gang jeg støder på en uklarhed i et skema, ringer jeg til den skyldige instans, som så kommer til at spilde lige så megen tid som jeg. Ha! - Det er for resten påfaldende, så tit de selv er i tvivl.

queserasera sagde ...

Hej Rasmine og velkommen. :-D

Det lyder som om, du er i besiddelse af en priværdig ihærdighed.

:-D

Nanna Dohn sagde ...

Kender kun turen for godt. Og jeg kan kun sige jeg vil fejre med dig, for det var virkelig noget l@!t du slap for. Det ville jo ikke bare være nu, de ville kigge dig over skulderen, som sultne høge på udkig efter et nemt bytte, men resten af tiden du ville "modtage" fra dem.

Det får måske også en ti l at tænke på... Hvorfor har vi valgt dette system?

queserasera sagde ...

Hej Nanna.

Mon ikke systemet er som det er som en konsekvens af gode intentioner og for få penge??

Jeg ville godt nok nødig sidde som 'rådgiver' sådan et sted, for der er med sikkerhed alt for meget at lave til, at man kan få en oplevelse af at gøre en positiv forskel.

Jeg kan bare vælge at holde mig væk fra både den ene og den anden side af den slags skranker og skriveborde.

:-D