tirsdag, februar 23

Mireille Guillano: Franske kvinder bliver ikke fede




Jeg indrømmer det gerne, der skal mere end meget til at få mig til i begejstring at omtale en bog om en 'slankekur'. Jeg lever for at spise og det bliver aldrig anderledes. Samtidig har jeg en total afsmag for alt, der smager af eller minder 'light' eller enhver anden form for ersatz-løsning. Flødeskum skal laves af fløde, mayonnaise - hvor det skal bruges - skal være lavet efter en god opskrift og indeholder dermed både olie og æggeblommer, hvis jeg skal kunne tage det alvorligt.
Netop derfor fangede denne bog min opmærksomhed. Den er simpelthen præget af sund fornuft og enkelhed i en grad, så man - jeg - slår sig/mig for panden over ikke at have indset guldkornene for længst. Heldigvis var jeg ikke nødt til at opfinde den dybe tallerken helt selv, så havde vi alle måttet vente i en rum tid endnu.


Hovedtanken i denne bog er, at det ikke er det, du spiser, når du er ude eller ved særlige lejligheder, der tynger dig, det er alt det andet, vi når at spise uden at lægge mærke til det undervejs og så er bogen en gedigen blanding af lækre opskrifter lavet af gode, ærlige råvarer hver og en blandet med nogle rigtig gode retningslinier at leve ud fra. Forfatteren slår til lyd for, at når vi spiser f.eks. et stykke gudeskøn kage, så skal den nydes med alle sanser. Hver mundfuld skal opleves og værdsættes og så stopper du bare med at spise mere, når du registrerer, at det ikke længere smager så godt som de første mundfulde. Med den mere bevidste måde at spise på, får man nemlig langt færre kalorier, for dels kan man ikke spise f.eks. en hel pose chips/slik på den måde, efter en håndfuld har man allerede en oplevelse af, at det er ok, jeg har ikke behov for flere og dels smager de chips/det slik, man spiser faktisk meget, meget bedre, for man når at smage dem på en helt anden bevidst måde end når det bare bliver kværnet, mens man ser tv eller har opmærksomheden et andet sted.


Med bogen får man et helt andet syn på råvarer, på det gode i at spise siddende ved et dækket bord og uden tv, radio eller anden støjkulisse som baggrund og på nydelse i det hele taget.


Jeg giver den mine varmeste anbefalinger og er selv i gang med at læse den for 2. gang... eller også er det 3. gang.

2 kommentarer:

Rasmine sagde ...

Der kan man bare se. Jeg er hidtil gået langt uden om den på grund af den noget poppede titel. Tak for anbefalingen!

queserasera sagde ...

Det var så lidt, Rasmine. Jeg håber, du får gavn af bogen.

:-)